خبرگزاری تسنیم تلاش میکند تا از زبان یکی از معاونین لاجوردی، مخاطبین را قانع کند که لاجوردی جلاد نبوده است. تلاشی که به موفقیت منتهی نمیشود.
تطهیر! لاجوردی
وقتی خامنهای در ۱۴ خرداد ۹۶، بر سر قبر خمینی اعلام کرد که در اذهان بدنهی نظام او، جای شهید و جلاد تغییر کرده است، [دهه ۶۰؛ جلاد و شهید] به طور مشخص افرادی مانند لاجوردی و رئیسی را در نظر داشت. در رابطه با جمهوری اسلامی! لاجوردی همان کسی است که نماد جلاد محسوب میشود. نام او با زندان و شکنجه و اعدام گره خورده است. اگر نظام مقدس! بتواند لاجوردی را تطهیر! کند و او را به عنوان شهید! معرفی نماید، میتواند خون را از روی دستانش بزداید.
بازسازی تاریخ
خبرنگاران تسنیم به سراغ یکی از معاونین لاجوردی میروند تا از زبان او تصویری را که از لاجوردی برای امروز نیاز دارند، بازسازی کنند. سیدمحمدعلی مرویان حسینی «معاون» لاجوردی در دوران ریاستش بر «سازمان زندانها» است. او از بعد از انقلاب ۵۷ تا زمان مرگ لاجوردی از دوستان او بوده است.
اسیرکشی
لاجوردی و جمهوری اسلامی! متهم به اعدامهای خودسرانه هستند. یکی از این نمونهها، اعدام محمدرضا سعادتی است که در زمان شاه ۷ سال زندانی سیاسی بود، خمینی در سال ۵۸ او را به عنوان گروگان و به اتهام جاسوسی! برای روسیه دستگیر کرد تا بتواند مجاهدین خلق را وادار به بیعت با خود کند. در همان زمان آیت الله طالقانی برای طعنه به خمینی و توجه دادن به مشابهت اعمال او، با اتهاماتی که ساواک شاه علیه مخالفین به کار میبرد، گفت: نمیدانم در این کشور چرا همه اش جاسوس! روسیه میگیرند. و سپس تاکید کرده بود که جریان سعادتی اصلا جاسوسی نیست. سپس محمدرضا سعادتی را در دادگاههای! جمهوری اسلامی! به ۱۰ سال زندان محکوم! میکنند تا بتوانند کماکان او را بهعنوان گروگان در اختیار داشته باشند، اما در تابستان ۶۰، توسط لاجوردی اعدام میشود. این شکل از اعدام افراد یک روش معمول در زندانهای جمهوری اسلامی! بود و اوج آن در تابستان ۶۷ مشاهده شد؛ اسیرکشی.
دادگاه یا...
مرویان حسینی باید مخاطب تسنیم که همان بدنه جوانتر جمهوری اسلامی! است را قانع کند که لاجوردی اینطور نبوده است. اما او آنقدر دستش خالی است که برای توجیه اعدام محمدرضا سعادتی به دادگاه! «اتحادیه کمونیستهای ایران» که از تلویزیون ولایت فقیه پخش شد اشاره میکند تا مدعی شود که دادگاهی هم در کار بوده است. هرچند آنچه به اسم دادگاه! از تلویزیون نظام پخش شده است بیش از آنکه دادگاه باشد، نمایشی برای درهم شکستن روحیه ایستادگی در جامعه بود.
نمایش توبه
پیشتر فلاحیان درباره نمایشهای اینچنینی گفته بود: «ما اینها را گرفته بودیم در زندان و در ذهنمان بود که این سازمان برای اینکه در ذهن خودشان و ذهن جامعه شکسته بشه بحث توبه در زندان را مطرح کردیم ـ من خودم اول کردم در کرمانشاه ـ اولین مصاحبه هم از کرمانشاه پخش شد که راه منافقین اشتباه است اول در زندان شد بعد هم از صدا و سیما پخش شد ... این تاثیر داشت که خیلی ها بیاند توبه بکنند و قرار بود توبه اینها هم حالا حکم حکومتی بود یا نظر حاکم شرع بود پذیرفته بشه نه اینکه اینا اصلا اعدامی نیستند اینا که خدمات انجام میدادند، اطلاعات میدادند که تیم ها و گروههای دیگر دستگیر شوند، اینها تخفیف میگرفتند». [علی فلاحیان در مصاحبه با دهباشی؛ دهه۶۰ و اعدام برای همه]
بیدادگاه
مرویان حسینی آن بخش از نظام را که لاجوردی را جلاد و مرتکب به قتلهای خودسرانه میدانند، مخاطب قرار داده و میگوید: «بنابراین قطعاً این ادعا، ادعای کذب و باطلی است و کسانی که این ادعا و مشابه آن را مطرح میکنند، در خوشبینانهترین وجه باید گفت اطلاعاتشان دقیق نیست و تحت تأثیر و القای جریانات معاند و دشمنان انقلاب، اظهار نظر میکنند و میخواهند این شائبه را تقویت کنند که دادگاههای انقلاب اسلامی در آن زمان، هیچ تشریفات و قواعدی را در جریان محاکمات و دادرسیها رعایت نمیکرده است تا از این طریق عملکرد دادستانی و دادگاه انقلاب را تضعیف کنند و زیرسؤال ببرند.»
منشور لاجوردی
مرویان حسینی سپس برای بیگناه نشان دادن لاجوردی به منشوری استناد میکند که در «قالب دستورالعمل اجرایی زندانها» توسط لاجوردی «در ماههای اولیه مسئولیتش در ریاست سازمان زندانها»، به «مدیران کل و رؤسای زندانهای کشور ابلاغ» شده بود، و میگوید که در ابتدای این دستورالعمل، لاجوردی گفته بود: «هدف قانون از کیفر و زندان انتقامجویی نیست، بلکه نخست بهمنظور تنبّه و بیدار نمودن وجدان خفته یا غافل انسانهایی است که با دلایل گوناگون، دست به جرم [و] جنایت زدهاند و ثانیا بهمنظور پاک نگهداشتن جامعه از وجود کسانی است که ممکن است فساد و تبهکاری را به دیگران سرایت دهند».
عباراتی که به روشنی نشان میدهند، نگاه لاجوردی به زندانی سیاسی، فردی است که نیاز به بیدار شدن! و فاصله گرفتن از عقاید خود دارد. از آنجایی که زندانیان سیاسی آن دوران با شاخص عدم اعتقاد به ولایت فقیه شناخته میشدند، منظور لاجوردی از «تنبّه»، اعلام انزجار زندانی سیاسی از عقاید خود و زانو زدن در برابر ولایت فقیه است؛ تعریف زندان در نظام حقوقی جمهوری اسلامی!
عباراتی که به روشنی نشان میدهند، نگاه لاجوردی به زندانی سیاسی، فردی است که نیاز به بیدار شدن! و فاصله گرفتن از عقاید خود دارد. از آنجایی که زندانیان سیاسی آن دوران با شاخص عدم اعتقاد به ولایت فقیه شناخته میشدند، منظور لاجوردی از «تنبّه»، اعلام انزجار زندانی سیاسی از عقاید خود و زانو زدن در برابر ولایت فقیه است؛ تعریف زندان در نظام حقوقی جمهوری اسلامی!
شکنجه کودکان
اتهام دیگری که قرار است لاجوردی از آن تبرئه شود، شکنجه کودکان در زندان است. موسوی اردبیلی که در آن مقطع عالیترین مقام قضایی نظام محسوب میشد، شهادت میدهد که در زندان اوین شاهد اتاق دربستهی تاریکی بوده است که کودکان زندانیان مجاهد خلق در آن نگهداری میشدهاند. [موسوی اردبیلی، لاجوردی و کودکان زنان زندانی] اعمال شکنجههای مشابه در مورد کودکان در آن مقطع ، توسط شاهدان دیگری نیز تایید شده است. [کودکان زندانی در دهه۶۰؛ یک شاهد عینی]
مرویان حسینی در این رابطه نیز دستش خالیست و نمیتواند از لاجوردی دفاعی بکند.
کوشش تسنیم برای تطهیر لاجوردی با شکست مواجه میشود. آن بخش از نظام که در رابطه با تاریخچه خلافت اسلامی! دچار شبهه شدهاند، با خواندن مصاحبه تسنیم با مرویان حسینی، [تسنیم ۳۱ مرداد ۹۶] بر شبههشان افزوده خواهد شد.
مرویان حسینی در این رابطه نیز دستش خالیست و نمیتواند از لاجوردی دفاعی بکند.
کوشش تسنیم برای تطهیر لاجوردی با شکست مواجه میشود. آن بخش از نظام که در رابطه با تاریخچه خلافت اسلامی! دچار شبهه شدهاند، با خواندن مصاحبه تسنیم با مرویان حسینی، [تسنیم ۳۱ مرداد ۹۶] بر شبههشان افزوده خواهد شد.