جمعیت عظیمی از کودکان در ایران به دلیل فقر اقتصادی از امکان تحصیل باز میمانند.
بازماندگان از تحصیل
با شروع فصل مدرسه تمامی کودکان در ایران امکان حضور در پشت میز مدارس را ندارند؛ «کودکان کار، اتباع افغانستانی و خارجی، کودکان فاقد شناسنامه و مدارک هویتی» از این زمره هستند.
افغانستانیها
بعد از بالا گرفتن استفاده از اتباع افعانستان توسط خلافت اسلامی! در جنگهای خارجی، خامنهای برای آنکه آنها را تشویق به مشارکت در چنین صحنههایی بکند از سال ۹۴، فرمان به پیگری تسهیل! ثبت نام از آنها در مدارس داد، هرچند در عمل موانع متعدد از جمله موانع اقتصادی مانع از ثبت نام این کودکان میشود، زیرا خانوادههای فقیر افغانستانی در ایران، توانایی پرداخت شهریه ثبت نام فرزندانشان را ندارند.
کودکان کار
در کنار کودکان افغانستانی محروم از تحصیل، خیل عظیمی از کودکان کار قرار دارند که به دلیل فقر اقتصادی خانوادههایشان، مدرسه را رها کرده و «به عنوان یک کالا در بین باندهای مافیایی خرید و فروش میشوند».
در سهماه نخست سال ۹۶، ۳۲۷ هزار نفر در میان کودکان کار و خیابانی فقط در تهران شناسایی شدند که از تحصیل بازمانده بودند.
تسنیم مینویسد: «بسیاری از خانوادهها به دلیل مسائل و مشکلات مالی انگیزهای برای ثبتنام کودکانشان در مدرسه ندارند». [تسنیم ۲۶ شهریور ۹۶]
در سهماه نخست سال ۹۶، ۳۲۷ هزار نفر در میان کودکان کار و خیابانی فقط در تهران شناسایی شدند که از تحصیل بازمانده بودند.
تسنیم مینویسد: «بسیاری از خانوادهها به دلیل مسائل و مشکلات مالی انگیزهای برای ثبتنام کودکانشان در مدرسه ندارند». [تسنیم ۲۶ شهریور ۹۶]
گسترش فقر
ویران شدن اقتصاد ایران توسط خلافت اسلامی! از جمله آثارش را در گسترش فقر و از تحصیل جاماندن جمعیتی عظیم از کودکان ایران، نشان میدهد. از یاد نباید برد که ۳۲۷ هزار کودک جامانده از تحصیل فقط محدود به تعدادی میشود که در تهران و از میان کودکان کار و خیابانی مورد شناسایی قرار گرفتهاند، به طور حتم آمار واقعی آنها در تهران بسیار بیشتر از این تعداد است و اگر در نظر داشته باشیم که گسترش فقر در مناطق خارج از تهران چه بسا بیشتر هم میباشد، میتوان به یک تصویر تقریبی از این وضعیت در کل کشور دست یافت.
نمونهی مشهد
شهر مشهد به عنوان دومین شهر ایران به لحاظ وسعت و جمعیت، با جمعیت حاشیه نشینی که تا یکسوم کل جمعیت آن نیز ارزیابی شده، شهری فقیر محسوب میشود [حاشیه نشینی و فقر برای مردم مشهد به سعی «آستان قدس رضوی»] و با توجه به اینکه علت عمدهی بازماندن کودکان تهرانی از تحصیل، فقر اقتصادی است، میتوان حدس زد که مشهد و سایر شهرهای کشور در چه شرایطی به سر میبرند.
آینده
محروم ماندن کودکان از تحصیل علاوه بر آنکه، آنها را از حق کسب مهارتهای آموزشی محروم میکند، آیندهی زندگی اجتماعی کشور را نیز در معرض تهدیدات جدی قرار میدهد.