آلترناتیو و برنامه های آن برای ایران فردا-گفتگو با آقای پرویز خزایی نماینده شورای ملی مقاومت ایران


آلترناتیو و برنامه های آن برای ایران فردا-گفتگو با آقای پرویز خزایی نماینده شورای ملی مقاومت ایران
 آلترناتیو و برنامه های آن برای ایران فردا
پرویز خزایی عضوشورای ملی مقاومت ایران و نماینده شورا ی ملی مقاومت در کشورهای نوردیک (شمال اروپا) و کارشناس حقوق بین الملل میباشد .دراین گفتگو ، آلترناتیو و برنامه‌های آن برای ایران فردا را مورد بررسی قرار میدهد
قسمت دوم
مجدداً برای دومین بار درود می‌فرستم به همه هموطنان عزیزم که صدای منو میشنون. هموطنانی که بهشون بی نهایت افتخار می‌کنم با اون فرهنگ غنی تمدن تاریخی و اینکه بنیانگذار حقوق بشر بودن و یکروزی اولین اعلامیه حقوق بشر رو صادر کردن. من پرویز خزائی هستم دیپلمات سابق وزارت خارجه و متخصص حقوق بین الملل، عضو شورای ملی مقاومت هستم و نماینده شورا ملی مقاومت در کشورهای شمال اروپا که شامل کشورهای اسکاندیناوی، نوردیک و بالتیک میشه. بسیار خوشحالم که دوباره یک فرصتی پیش اومد که در خدمت شما باهاتون صحبت کنم از نزدیک با پیام نظرات شما و سؤالات شما رو بگیرم و در حد امکان تا اونجا که وقت فرصت میده خدمت شما نظرات خودم رو در پاسخ به سوالهای متعدد شما که این روزهای سرنوشت ساز و این دوره سرنوشت ساز بسیار برامون مهمه این سوالها و این حرفها رو بگویم.
پرسش : هفته گذشته شما در مورد آلترناتیو و رهبری قیام و ویژگی‌های آن صحبت کردید، این آلترناتیو چه برنامه‌ای برای ایران بعد از ولی فقیه داره؟
پرویز خزایی : این آلترناتیو یک آلترناتیو کاملاً سکولار و لائیک هست یعنی براساس جدایی دین از دولت، اشتباه نکنن بعضی موقع این رژیم یا کسایی که ضد مقاومت هستن سازمان یافته، شایعه پخش میکنن. ببینید جدایی دین از دولت یعنی اینکه در آینده ایران همه احزاب ثبت نام میکنن تشکیل میشن و هر حزبی براساس ایدئولوژی فکر و بحث خودش مثل اروپا که یکی دمکرات مسیحی هست یکی حزب سوسیالیست هست یکی حزب سوسیالیست چپ هست یکی لیبرال هست یکی حزب محافظه کار هست حزب محیط زیست هست و…یکی حزب زنان هست یعنی کارهای پیشبرد آزادی بیشتر و برابری زن و مرد رو دنبال میکنن.
این بهش میگن آلترناتیو یعنی فلسفه کلی آلترناتیو جدایی دین از دولت، یعنی سکولاریسم شما حتماً می‌شنوید این روزها کلمه سکولاریسم. لائیسیته به زبون فرانسه این فلسفه‌ای که در اروپا پیاده شد. در اسکاندیناوی در سوئد پیاده شده در نروژ و، فنلاند و همه جا همه دمکراسی‌ها پیاده شد حتی هندوستان هم پیاده شد و کشورهای دیگه که دمکراتیک هستن.
خب یعنی این آلترناتیو تمام روحش در اساسنامه شورای ملی مقاومت هست که از همان ابتدای تأسیس این اساسنامه مثل یک قانون اساسی موقت برای یک دوره شش ماهه.
میگه که در این دوره ۶ ماهه ما باید چکار کنیم. خب اول که بحث سرنگونی است. یک سیستمی براساس اینکه در یک ائتلاف این وقتی رفت در طول ۶ ماه در قانون اساسی شورای ملی مقاومت که مکتوب هست وقتی این ساقط شد یک دولت موقت تشکیل داده میشه طبق اساسنامه در ۶ ماه وظیفه این دولت اینکه در عرض ۶ ماه اولین مجلس موسسان را تشکیل بده.
ژنرال دوگل رهبر مقاومت پرزیدنت منتخب مقاومت شون از زندان برگشت وقتی فرانسه آزاد شد، اونها هم یک اساسنامه داشتن که این دولت جدید رو تکمیل، یعنی قانون اساسی جدید تشکیل بشه. قانون اساسی جدید که طرحش دربیاد مجلس موسسان باید این کار رو بکنه .
یعنی اول مجلس موسسان رو انتخاب میکنن یکسری احزاب مختلف آدمهای مختلف رأی میدن این‌ها میشن مجلس موسسان این یک نورمی است که در تمام دنیا هست در انقلاب هند هم بوده در همه جا بوده آمریکای لاتین، آفریقا. قانون اساسی جدید درست کردن مجلس موسسان تشکیل دادن و اینها این قانون اساسی رو بر اساس اینکه نماینده همه اقشار مختلف هستن.
قانون قانون مردمه هرکی میتونه از اصول معنویش و از اصول ایدئولوژیش برای خودش یک چیزی بگه، بگه مثلاً فلان آیه مثلاً انجیل میگه مساوات هست خیلی خوبه چیزهای خوبی از انجیل بگه چیزهای خوبی از زرتشت بگیره چیزهای خوبی از اسلام بگیره و چیزهای خوبی از آدمهایی که غیر مذهبی مثل من که کم هم نیستن خب، بعد براساس اون یک قانون اساسی درست میشه که این قانون اساسی یعنی اینا این منتخبین مردم این قانون اساسی رو تصویب میکنن .
بعد از این، دور بعدی انتخاب مجلس هست چون تو اون قانون اساسی براساس جدایی دین از دولت براساس تفکیک قوا، یعنی قویه مجریه و مقننه و قوه قضائیه اینها از هم جدا هستن. نه مثل الان که همش آخوند نشسته و همشون زیر رهبری خامنه‌ای هستن نه، کاملاً مثل قانون اساسی مثلاً کشور آلمان مثل همه جای دیگه کشورهای مترقی اولین مجلس شون رو تشکیل میدن.
بعد از اون چیکار می‌کنیم؟ مجلس رو تشکیل میده میشه این شورای ملی مقاومت این دولت موقت ۶ ماهه‌اش منحل میشه همون کاری که زمان جنگ بین المللی اول از شورای ملی مقاومت فرانسه شورای ملی مقاومت دانمارک، شورای ملی مقاومت نروژ، لهستان اینا دیگه میرن دنبال کار خودشون هرکدوم رو که تو این ائتلاف هستیم میریم حزب خودمون رو باز می‌کنیم هرکی حزب خودش رو باز میکنه مثل خود من که چون سوسیال دمکرات هستم میرم توی حزب خودم فعال میشم. این کل این داستان هست.
از شما هموطنان عزیزم بویژه نسل جوان ازتون تقاضا می‌کنم بعنوان خادم شما، من شغل خودم رو ول کردم از سفارت پیوستم به مقاومت. سه تا سفیر بودیم پیوستیم دوتامون رو رژیم در همین اروپا به قتل رسوند. من سر خونم سر هستی‌ام پیمان بستم که در این شورای ملی مقاومت در کنار مجاهدین خلق در کنار شورای ملی مقاومت، تا روزی که آخرین نفس رو بکشم فعالیت کنم.
ازتون خواهش می‌کنم چون من هم اروپا رو می‌شناسم هم اونور رو می‌شناسم هم شرق هم غرب هم مطالعه کردم در فرانسه درس خوندم حقوق بین الملل خوندم کار کردم دیپلمات بودم و هم اونور در ایران عزیزم خوب می‌شناسم اونجا چون لیسانس حقوق گرفتم در زمان شاه.
ازتون خواهش می‌کنم این دقایق رو در نظر بگیرید. مفتون حرفهای تبلیغاتی رژیم و کسایی که ضد این مقاومت هستن ضد اصلاً تشکیلات هستن نشین این تمام شیرازه کاره.
پرسش : لطفاً مقداری در مورد ائتلاف در شورای ملی مقاومت و اهمیت این اتحاد بگویید چراگفته می‌شود که شورا دیرپاترین ائتلاف و عده‌ای میگن سابقه آن به دوران بعد از انقلاب ۵۷ است و ائتلافی که مجاهدین وبقیه شخصیت‌های ترقی خواه و آزادی خواه برای انتخابات مجلس تشکیل دادن برمیگردد؟
پرویز خزایی : سوالشون بسیار درسته. من اون جوهری که تو سؤال اول جواب دادم که وظیفه ما چیه این شورای ملی مقاومت. بعد از اینکه خمینی شروع کرد برخلاف قولی که زیر اون درخت لعنتی تو فرانسه داد که من میرم توی قم میشینم و دخالت نمی‌کنم.
من خودم توی اعتصاب کارخونه های دولت بودم نماینده وزارت خارجه بودم در یک شورای زیرزمینی که همه وزارت خونه ها و همه نهادها اونجا بودیم هفته‌ای دوبار یکی دوبار در زیرزمین‌های جاهایی برنامه داشتیم اعتصابها رو ما تنظیم می‌کردیم.
من اونجا هم رفتم پیش این خمینی جلاد اونجا هم رفتیم به ما گفت که در آینده ایران همه مملکت مال خودتانه خودتان اعلام کنید ما روحانیت کاری نداریم. بعد رفت نشست توی قم تا وقتی که برگشت دیدید که چه بلایی سر ملت آمد. از قم که برگشت اومد و اعلام حکومت منحوس ولایت مطلقه فقیه کرد اول مطلقه بعد خامنه‌ای ولی فقیهش مطلقه‌اش هم کرد اول ولایت فقیه بعد مطلقه هم شد یعنی دیگه مطلق یک آخوندی اون بالاست که خودش رو نماینده خدا میدونه.
بعد نیروهای مترقی بیدار شدن که داره کلاه سرشون میره از چاله داریم به چاه می افتیم. من خودم هم تو ایران بودم من هشت ماه بعد از انقلاب اومدم بیرون. خودم بعنوان یک آدمی که هر روز مطالعه می‌کردم می‌دیدم که وقتی که مجاهدین از زندان در آمدن همه نیروهای مترقی هوادار سازمان مجاهدین بودن.
من بعنوان یک شاهد تاریخی میگم که خودم هم اصلاً اعتقاد مذهبی ندارم اعتقادم یک چیز فلسفی هست یک چیزی که آکادمی‌ها راجع بهش حرف میزن که خدا هست و خدا نیست مسئله الان دین داشتن و نداشتن نیست همون حرفی که حنیف نژاد زده بعداً من دیدم که تمام این نیروهای مترقی حول آقای مسعود رجوی و مجاهدین جمع شدن از فدائیان خلق از مصدقی‌ها از نیروهای واقعاً آزادیخواه از نیروهای ملیتهای مختلف ایرانی همه جمع شدن در یک ائتلاف بزرگ حول آقای رجوی درست شد برای همین هست که در کاندیدایی رئیس جمهوری اولین رئیس جمهور آقای رجوی در صدر لیست بود ، بعد من اومدم سوئد که تمام مفسرین اروپا می‌گفتن رجوی برنده است اما اما خمینی وقتی فهمید که داره از دستش در میره رویای ماین کامپ هیتلری ولایت مطلقه فقیه سرش خراب میشه چکار کرد؟ آمد کاندیداتوری آقای رجوی رو لغو کرد گفت چون به قانون اساسی رأی ندادی بحق مجاهدین گفتن این قانون اساسی که شما خمینی داری درست می‌کنی این فاشیستی است براساس حکومت دینی هست. من مجاهد خلق بر اساس عقیده خودم که تفسیر مترقی از اسلام می‌کنم همین تفسیری که مارتین لوتر از مسیحیت کرد و مسیحیت رو نجات داد که امروز دمکراتیک دارن حزب مسیحی ولی در چهارچوب جدایی دین از دولت رأی بیارن چهارسال حکومت میکنن یا در ائتلاف بعد میرن.
ما معتقد نیستیم که مذهب باید حکومت کنه مذهب میتونه یک حزب تشکیل بده اگر رأی آورد مثل حزب دمکرات مسیحی توی آلمان که الان خانوم مرکل هست یا توی نروژ … از همین جا این ائتلاف پایه گرفت اینه که زاده شد این ائتلاف و وقتی زاده شد ما اومدیم اومدن شورای ملی مقاومت رو تشکیل دادن در داخل ایران در خفا که زنده یاد شکر الله پاکنژاد هم که یک آدم سوسیالیست غیر مذهبی بود اون هم همراه آقای رجوی به همراه آدمای مترقی دیگه و همه کسایی که اون موقع بودن آقای دکتر منوچهر هزارخانی نویسنده بزرگ و متفکر بزرگ تاریخ که الان جزو شورای ملی مقاومت هست اینها اومدن این شورای ملی مقاومت رو تشکیل دادن.
پرسش: عده‌ای حرفشان با شورای ملی مقاومت و نیروهای دیگر این است که چرا با هم دیگر متحد نمی‌شوید؟ مگر نباید با اتحاد و ائتلاف همه نظرها قوی‌تر شد و این رژیم را سرنگون کرد؟
پرویز خزایی : ما از ابتدایی که اومدیم گفتیم این شورای ملی مقاومت با این پلاتفرم بازش ، که گفته ۶ ماه این کار رو کنیم اساسش رو ریختیم اگر میخواید تشریف بیاورید عضو شورا بشین که بودن و هستن. عرض کردم خدمت تون الان چندین سازمان توی شورا هست که دفعه قبل گفتم آدمهای متفاوت از ادیان مختلف ما حتی زرتشتی داریم کلیمی داریم از همه ادیان داریم آدمهایی که اعتقاد مذهبی مثل من و خیلیهای دیگر نیستن.
از همه قومیت‌ها داریم از کرد و عرب و لر و بلوچ و فارس و آذری و دیگه همه حساب کن و اینها این ائتلاف تاریخی رو درست کرد و ما حالا گفتیم یا شما تشریف بیارین تو شورا این شورای ملی مقاومت باز شده مثلاً آقای ژنرال دوگل که باز کرد هموطنان عزیز یکی که دیگه نیومد اونجا بگه من یک مغازه دیگه می‌زنم، اگر میخوای خب بیا مگر این پلاتفرم نمیگه جدایی دین از دولت ۶ ماه آزادی احزاب و اینا. این منطقشه.
آقای مسعود رجوی باز هم اینجا بازترش کرد گفت بابا اصلاً شما به شما با شورای ملی مقاومت نه عضوش هستید اصلاً میگید قبولش ندارم بیایید در همبستگی ملی دعوت کردن شورا تصویب کرد بیاید زیر یک چتر بزرگتر همه گروهها سازمان همبستگی ملی درست کنیم یعنی اینکه همه ما هرکی کار میکنه شما هماهنگ کنید هر نیرویی هستید بیاید زیر چتر همبستگی ملی مساوات، دعوت هم کردن.
یکسری افراد اومدن البته یکسری شخصیتها اومدن که الان توی شورا هستن یک عده‌ای هم نیومدن خب ما چیکار کنیم؟ یعنی شما به من بگید که دیگه بیشتر از این آدم گیت باز کنه بیشتر از این دیگه جدایی دین از دولت؟ در آینده ایران هیچ حزبی هیچ بی خدا با خدا، هیچ مذهبی مذهب دیگه ترجیح نداره ، ترجیح بهش نمیدن مگر براساس هر نفر یک رأی براساس قانون اساسی هر نفر یک رأی هرکسی که بیشتر رأی میاره حکومت میکنه ۴ سال یا ۳ سال باید قانون اساسی چیز میکنه ، بعدم انتخابات رئیس جمهوری میشه مردم.. بعد دیگه اینجا دمکراسی‌ها چندجور هست یکی دمکراسی‌های مشروطه هست مثل این اروپا که اصلاً شاه هیچ کاره نیست هیچ دخالتی در کار نمیکنه فقط یک سمبل هست بعد دمکراسی‌های جمهوری هست این جمهوری‌ها هم دو دسته هستن یا پارلمانی هستن یعنی اینکه مردم رأی میدن اون حزبی که قوی تره خودش که برنده میشه نخست وزیر از اونجا انتخاب میشه و این میچرخونه مثل آلمان.
یا نه انتخابات پرزیدنچال هست یعنی پرزیدنت داره مثل آمریکا مثل فرانسه که یک حالت میکسی داره یا جاهای دیگه که پرزیدنت هست که یعنی رئیس جمهور هست که انتخابات ریاست جمهوری هست اینا دیگه دمکراسی هست .
پرسش: اگر شورای ملی مقاومت در ایران فردا حاکم شود محدودیت برای پوشش می‌گذارد؟ اگر مردم از همان پوششی که غربی‌ها استفاده بکنن موضع شورا چیست؟
پرویز خزایی : این سؤال بسیار بجا است. این اصلاً درد همین امروز هست. دخترهامون رو دیدین چکار میکنن؟ تو خیابونهای تهران؟ از اون بالا میندازن پایین دیدین همین چند روز پیش چیکار کردن به این دختری که بیماری قلبی هم داشت؟ این جلادان؟ این جوجه جلادانی که برای اینا کار میکنن.
در اساسنامه شورای ملی مقاومت اعلام شده که پوشش آزاد هست. این اساسنامه رو خانوم مریم رجوی در ۱۰ ماده اعلام کرده که در همه دنیا پخش کرده بنرهامون هم هست در همه جا هست. اونجا میگه که آزادی انتخاب لباس تمام و کمال مثل اروپا مثل هر جای دیگه که میرین تو کشورهای دمکراتیک مثل هندوستان یکی ساری داره یکی نمیدونم مسلمونه بیشتر پوشش داره یکی نداره، توی بمبئی هست شهرهای …هرجا در جهان در همه جای دنیا این کاملاً حل شده .
هموطنان عزیزم مرسی برای این سوالتون چون این الان درد ماست با این همه فشاری که روی سر زنهای شجاع ایران میارن.
درود بر این دخترای شجاع ایرانی که نه میگن به حجاب اجباری حجاب را بزور برداشتن کاری که صدسال پیش نود و خورده‌ای سال پیش در ایران این فاشیستی است.
یکی بخواد برای خودش براساس عقیده‌اش روسری داشته باشه مثل همین اروپا مردم یکسری دارن کشیش‌ها مردمی که مذهبی هستن کاتولیک هستن .برداشتن بزور فاشیستی است. بزور هم گذاشتن فاشیستی اندر فاشیستی است تمام.
اولین کسی که هم در خیابونهای تهران من خودم دیدم در صف اول تظاهرات ضد حجاب اجباری بود هموطنان عزیزم من شاهد تاریخی هستم، بشرفم به همه مقدسات ایران قسم می‌خورم به اهورا من تمام مقدساتم اهورا مزدا و همه مقدسات ایران قسم می‌خورم به مسیح به محمد به هرکی که شما اعتقاد دارین در داخل کشور که در صف تظاهرات ضد حجاب اجباری مجاهدین خلق ایستاده بودن، دختران مجاهدین که من انتخاب می‌کنم چون براساس عقیده‌ام انتخابی که فردای ایران قبل از انقلاب هم اینجوری بود تو خیابون.
من خودم دیدم یک عده‌ای برای خودشون موهاشون باز بود یک عده‌ای هم آدم سنتی‌تر بودن یک روسری داشتن حتی چادر داشتن مگه میشه بزور اینکار رو کرد. اینا هردو فاشیستی هست.
اینجا هم گول نخورین ها یک عده الان دارن تبلیغات میکنن میگن که چرا مجاهدین خودشون …میخوان از اون ور سکوت کنن یعنی بزور بری به یک زن مسلمانی که خودش دوست داره خودش انتخاب کرده. این مسخره است! این اصلاً واقعاً واقعاً نه تنها مسخره است بلکه تف سربالاست این حرفها خیلی دقت کنن روی این تبلیغاتی که حول این، این روزها میشه.
پرسش: بعد از قیام دی ماه عده‌ای با عناوین مختلف از جمله تحت عنوان حامیان سلطنت نیز خودشون رو میخوان بعنوان جایگزین مطرح کنن مرزبندی شورای ملی مقاومت با سلطنت طلبها چیست؟
پرویز خزایی : ببینید این از اول همه مشخص بود ما مثل آقای ژنرال دوگل و مقاومت فرانسه و مقاومت لهستان ما جمهوری خواه هستیم. ما میخوایم جمهوری باشیم شورای ملی مقاومت براساس جمهوری میخواد یک جمهوری کاملاً دمکراتیک براساس اون اصولی که براتون گفتم.
اما ما با کسی تضادی نداریم تا زمانی که اون اعتقاد به دمکراسی داره ما سقفش را هم زدیم هر نیرویی که میخواد رژیم رو بندازه از ما جلوتر بره بندازه، بندازه. اما انتخاب با مردم هست در آینده ایران انتخاب با کسی است که منتخب میشن یعنی ما اصلاً الان نمیگیم که ما همه نیروهایی که توی شورای ملی مقاومت هستیم ما همه میریم دنبال جمهوری میگیم جمهوری میخوایم. اگر اونا راست میگن اگر اونا تشکیلات دارن اگر واقعاً قانع هستن که باید دمکراسی پیاده بشه الان این بحث نیست الان باشه میخوان برن در ایران رژیم رو بندازن اونا هم برن در حزبشون یک گروهی تشکیل بدن هرکاری میخوان بکنن بگن ما فلان میخوایم فلان سیستم رو میخوایم اما این نیست که شما بیاید تحت این عنوان هرکی که جمهوری خواه هست رو خراب کنید.
ما هم اصلاً با کسی تضاد نداریم ما تضادمون فقط با رژیم فاشیست مذهبی خمینی و خامنه‌ای هست. آقای مسعود رجوی حتی پیام داد به فرزند شاه که شما بیا برای سرنگونی رژیم کار کن هرکاری می‌کنی. عین این حرف دیگه ای نداریم ما بزنیم ما معتقدیم باید جمهوری باشه حتی بهش گفتن برو انتخابات کن که خودت رئیس جمهور بشو. حالا خود این آقا من دیدم که نمیگه من میخوام شاه بشم. بیاین اول زیر پای همدیگه رو خالی نکنیم پشت سر هم جلوی رسانه‌ها هی نگیم هی همدیگه رو خراب نکنیم، وقتی رفتیم ایران ما معتقدیم جمهوری بهترین راه است من معتقدم تا آخر عمرم هم این اعتقاد رو دارم ولی کسی که جلوش رو نگرفتن ولی تشریف بیارن اول برن رژیم رو بندازیم .
پرسش: آیا مردم ایران اینقدر آگاه هستن که بتونن جامعه‌ای دموکراتیک و آزاد بر خرابه‌های رژیم ولایت فقیه برپا کنند؟
پرویز خزایی : هموطنان عزیزم من درد دلتون رو می‌فهمم ما خمینی گزیدگی داریم ما از چاله به چاه عمیقی افتادیم به ما خیانت شد، خمینی خیانت کرد سران حزب توده و حزب توده خیانت کرد از هر نوعش به ملت ایران خیانت کردن که سمبل رسیدن به این اهداف بالا دکتر محمد مصدق بود پیشوای بزرگ مردم ایران اگر اون مصدق را اینا این‌ها همین طیفهایی که گفتم از اسلامیش اون کاشانی ملعونش، آیت الله کاشانی شون که خمینی زمانشون بود تا حزب توده و آدمهایی که اصلاً پرت و پلا بودن بعنوان ملی گرا و فلان و فلان اگر اونها مصدق را شکست نمی‌دادن البته مصدق شکست فلسفی و تاریخی نخورده همیشه پیروزه خط مصدق پیروزه مجاهدین هم از جوانان هوادار مصدق بودن که اومدن تشکیل سازمان دادن.
هموطنان عزیزم این ملت واقعاً لیاقت دمکراسی رو داره ملت ایران رو کم نگیرین خودمون رو کم نگیریم، خواهش می‌کنم خودمون رو تحقیر نکنیم چرا که نه؟ من خدمت تون عرض کردم وقتی مصدق اون قیام بزرگ آزادیخواهی رو و نمیدونم استقلالمون از زیر چتر استعمار و چیز کرد اصلاً این سمبل شد برای کل منطقه عرض کردم مصدق رو سر راه ازش خواستن به مصر بره میلیونها نفر رفتن بهش پیوستن و حتی جنبش مشروطیت مون هم در قفقاز همه جا اثر کرد در همه منطقه.
خودمون رو دست کم نگیریم ملت ایران شایسته دمکراسی هست یکی از قدیمی‌ترین ملتهای دنیاست یکی از بنیانگذاران تمدن بشری است ملتی است آگاه با اون ادبیاتش با اون فلسفه‌اش با اون سوابق تاریخیش از زمان باستان تا به امروز فردوسی رو بخونید، شاهنامه فردوسی رو بخونید ، این ملت ایران میتونه دمکراسی بیاره منتهی اینبار باید با تشکیلات باید با چیز و دیگه از چاله به چاه نیفتیم.
پرسش: عده‌ای از مردم آزادی رو با نا امنی و هرج و مرج مشابه هم می‌بینند. بنظر شما بعد از سرنگونی این رژیم؛ با دادن آزادی به همه احزاب و گروه‌ها؛ ایران دچار هرج و مرج نمیشه؟ و احتمال جنگ داخلی وجود ندارد؟
پرویز خزایی : نخیر، در سؤال قبلی هم بشما عرض کردم محال ممکن است این ملت رشیده رشد داره این ملت میراثهای فرهنگیش شدیداً وابسته اس چرا؟ بهتون گفتم اون دفعه هندی‌ها ۳۰ تا ۴۰ تا زبون دارن چندین ادیان دارن چرا اینا تحت یک قانون اساسی محکم الان با همه این اختلافاتشون علیه دمکراسی پایدار دارن؟ حالا فقر و اینا هست حالا این یک مسئله دیگه است ولی این ملت ایران عرض کردم پای این چیزا نخواهد رفت، مگه شما انقلاب رو ندیدید؟ به مجرد اینکه انقلاب پیروز شد، انقلاب ضدسلطنتی نه انقلاب اسلامی، اسلامی نبود خمینی اومد اون رو ربود و ..تو خیابونها؟ همه جا من راه می‌رفتم تو تهران احزاب بودن این مجاهد خلق بود اون فدایی بود اون مصدقی بودن اون نمیدونم حزب سوسیالیست بود اونا دمکرات‌ها بودن اون نمیدونم کردها بودن نه این ملت لیاقتش رو داره و حتماً هم به این خواهد رسید.
پرسش: در سالهای گذشته تعدادی از اعضای شورا ملی مقاومت، از شورا جدا شدن و به منتقدان شورا تبدیل شدن نظر شما در این مورد چیست؟
پرویز خزایی : اول به شما کلی بگم، مقاومت‌ها چه مقاومتهای اروپا چه مقاومتهای این ۵-۶ قاره. تمام مقاومت‌ها سیال هستن احزاب سیاسی سیال هستن. مثلاً همین حزب سوسیال دمکرات مثلاً سوئد خب یک عده ازش میرن یک عده بهش میاد یک عده با هم اختلاف نظر دارن میان میرن این اصلاً طبیعی است یک چیز کلی دارم به شما میگم حالا جزئیاتش هم الان کوتاه میگم. این شورای ملی مقاومت کسایی که توش بودن خب متاسفانه متاسفانه یکی دوتا نیروی مهمشون رو رفسنجانی اون اول خرداد حزب دمکرات کردستان ایران رو یک کاری کرد که از شورای ملی مقاومت استعفا کرد چون رفسنجانی بهش قول داد که ما به شما خودمختاری میدیم. خب متاسفانه اینا رهبریشون رفتن از اون آدم محترم قاسم لو که رفته آقا همه اینا رو جمع کرد تو وین و همه رو هم کشت سر میز مذاکره.
خب اینجوری هست دیگه، تو اروپا هم همینطوری بوده عده‌ای از مقاومت نروژ رفتن بیرون بلافاصله هیتلر اومد نازی‌ها گفتن بیا پیش ما که … رهبر خائنشون تو نروژ، بعد بردشون اونجا سربه نیستشون کرد. ولی اونهایی که میرن کجان الان؟ به من بگین کجا هستن؟ تازه این آدمهای تکی که رفتن کجان الان؟ ممکن هم هست که رژیم روشون پیاده شه رژیم روشون کار کرده که رفتن یا بعداً رفتن پیوستن مستقیم یا غیر مستقیم جزو خائنین شدن. برای رژیم دارن تبلیغات میکنن علیه مقاومت سازمان یافته اینا هستن کسایی که هست باکی مون هم نیست، میان میرن، میان میرن. بیاین توی پاریس همین تابستون ۳۰ ژوئن ببینین چه خبره در این مقاومت.
پرسش: آیا آمریکا با برسمیت نشناختن مجاهدین مانعی بر سر راه مبارزات مردم ایران نیست؟ و آیا برسمیت شناختن مجاهدین از تحریم اقتصادی که تأثیر منفی روی زندگی مردم دارد ضربه بالاتری به رژیم نیست؟
پرویز خزایی : ببینید بحث برسمیت نشناختن یک مقاومت یک بحث جداگانه‌ای است. اول همه هرمقاومتی یک عنصر داخلی داره همینطوری که ما در داخل کشور این همه کار می‌کنیم درقیام، خامنه‌ای گفته که مجاهدین فعال بودن خودش گفته نیروهای امنیتیش گفتن، یکی هم عنصر بین المللی هست. هر مقاومتی روی عنصر بین المللی کار میکنه هموطنان عزیزم ما هم روی عنصر بین المللی کار کردیم ما هم از سنا از نمیدونم پارلمانترهای دنیا آدمهای خوش خیم تاریخ که ، طرف درست تاریخ و در طرف نادرست تاریخ مثل زمان گاندی که یک عده‌ای تو همین انگلیس در طرف درست تاریخ بودن از استعمال هند چیز کردن. عنصر بین المللی رو ما فعال کردیم اینا تازه دوزاری شون افتاده ، قیام مردم هم چشمش رو اینقدر باز کرده که آه این ملت اینجوری نیست که بره بخوابه ها ببینید یک انقلاب کرده حالا ترکشهایی که باید دید چیه سازماندهی باید بشه و نمیشه همینطوری گل در مقابل گلوله همون حرفی که آقای مسعود رجوی زد که باید هسته‌های مقاومت تشکیل داد نگذاشت که بچه‌های ما رو همینطور تو خیابونها بزنن بکشن بکشن بکشن.
این تمام حرفش اینکه یعنی ما در این مصاف از نیروهای خارجی هم استفاده می‌کنیم همه کردن حالا وقتی که یک کشوری میره پای سرنگونی یک رژیم مثل کاری که توی ژنرال دوگل هم نکردن بعد کشورها که دیگه دیدن این هیتلر باید سرنگون بشه که گفتن …هستش، اونا برسمیت شناختن اما این مرحله نزدیک به سرنگونی هست ولی خود دولت لازم نیست یک دولتی یک پرزیدنتی بیاد بگه مثلاً، نخیر اون داخل اون کشور تو فرانسه توی اینجا تو اونجا توی ایران هر جا تو همه قاره‌ها که نماینده‌های مردم شون میان به مقاومت تبریک مگن و میان وایمیستن اونجا و میگن که شما واقعاً خیلی کار می‌کنید شما پیروزید و ما پشتیبان شما هستیم اینا برای ما کافی است.
پرسش: در جامعه امروز خیلی‌ها ادعای آلترناتیو دارن و ادعا میکنن جامعه و مردم با آنها هستن ملاک آزادسازی یک حکومت چیه؟
پرویز خزایی : ببینید من اون دفعه هم خدمت تون عرض کردم. معیارشون پنج تاست .
آرمان درست که به پاش وایستی عشق به آزادی عشق به ایران این یک،
دو تشکیلات تا تشکیلات نداشته باشی حتی حزب سیاسی تو همین اروپا تو همین کشورهای دمکراتیک حزب باید تشکیلات داشته باشه،
سوم رهبری درست هست،
چهارم گرای درست است یعنی تو گرات رو عوض نکنی دیگه همین الان بریم با فلان جا بجنگیم با امپریالیسم فلان جا بعد بیایم ایران رو آزاد کنیم. نخیر ما هدفمون در ایران رو سرنگونی رژیم ضد بشری خمینی و خامنه‌ای یعنی خلیفه گری شیعه بازی درایران هست.
پنجم بها پرداختن، تا شما بها ندی این همه شهید ندی این همه نری تو خیابونهای ایران وایستی کتک بخوری شکنجه بشی مثل مجاهدین ۱۲۰ هزار نفر شهید بدی خب اینا میتونه پایه ریزی کنه بعد اون موقع متاسفانه یعنی با خون آبیاری میشه انقلاب‌ها، انقلاب یک انفجار هست یا میتونی بگی چرا انقلاب شده من نمیتونم به شما بگم. انقلاب یک انفجاره شما به انفجار نمیتونی بگی چرا منفجر شدی دیگه آقایون زیر پای من این همه چیز گذاشتی بمب گذاشتی تی ان تی گذاشتی بعد فیتیله اش هم زدی خب انتظار داری که منفجر نشم؟ این کل حرفی است که ما میتونیم در این زمینه بزنیم حالا میتونم بعدها ریزتر خدمت تون عرض کنم. بعد هم چندتا سؤال دیگه هست
پرسش: یکی از روشنفکران از مجاهدین اینطور انتقاد میکنه: مجاهدین بدلیل ماهیت خودمحورانه و قدرت طلبی شدید، و خود مرکز بینی مبارزاتی، نمی‌توانند اعتماد مردم را جلب کنند شما این جمله رو چطور نقد می‌کنید؟
پرویز خزایی : من به صراحت جمله این آقای روشنفکر را ضمن احترام هم که به نظرش میذارم جوابش رو میدم. در همه جنبشهای مقاومت حتماً یک سازمان محوری ایجاد میشه اون که قوی تره اون که برنامه‌اش محکمتره اونکه پایه میریزه مثل همون کاری که مجاهدین کردن بعد انقلاب از همه نیروهای چپ مترقی و بی دین و لائیک و همه رو جمع کردن. خود پی ال او الفتح سازمان الفتح سازمان محوریش هست در آفریقای جنوبی آ ان س سازمان محوری هست در هند گروه ماهاتما گاندی سازمان محوری هست حالا من میتونم فرض کن ۹۰۰ تا از تاریخ تا امروز نمونه بیارم.
یک سازمان قوی‌تر میشه جلوی می افته پیشتاز هست و محکم میشه دستش هم درد نکنه مجاهد خلق درود هم برش باد دورد بر آقای رجوی باد این کار رو کرده چه اشکالی داره؟ مگه شما یک چیز شل و باز میخواید؟ تشکیلات میخواد اون که تشکیلات.. ولی این نیست که خودمحوربینی این غلطه. برید اساسنامه رو بخونید بینین مجاهدین چقدر خودشون رو خاک میکنن صدبرابر ما کار میکنن صدبرابر ما زندگیش شون ساده تره با یکی دوتا کت شلوار توی نمیدونم ساکهاشون از این کشور به اون کشور از این پارلمان به اون پارلمان تو خارج کشور هستن، داخل کشور که دیگه بدتر تو … این یک واقعاً شایسته روشنفکری هست؟ راحت نشین هست آقا جون بفرما هرچی میخوای بگو ولی این درست نیست که میگی کاملاً درست نیست اصلاً درست نیست، مطلقاً درست نیست.
پرسش: برخی زمان آخوندها را با شاه قیاس می‌کنند و در ادامه می گویند که زمان شاه بهتر بود و الان هم بهتر است شاه برگردد. اگر می‌شود به این سؤال یک پاسخ بدهید. واقعیت این است که این قیاس اشتباه است ولی اگر می‌شود بگویید چرا؟
پرویز خزایی : من جواب این رو بهتون دادم …خیلی زمان شاه بهتر از این بود با زندگی خصوصی مردم کاری نداشتن اما دمکراسی نداشتیم بی رودروایستی بنده خودم دیپلومات اون کشور بودم تحت اون حکومت اصلاً اینقدر دمکراسی نبود هیچ یک حزب بود تازه دو حزب هم بودن بعد همه رو جمع کردن، کردن یک حزب رستاخیز هر آدمی که تو دولت بود یا باید عضو این حزب می‌شد ما می‌بایست می‌رفتیم امضا می‌کردیم و الا کارمون رو از دست می‌دادیم. دمکراسی اصلاً نبود اصلاً و اون چیزی که بشریت رو توهین هست بهش که بگن نون و آب بهت میدیم لباس خوب بپوش ولی حق نداری حرف بزنی حق نداری خودت تعیین حکومت کنی من بابای تو هستم من پدر تو هستم من برای تو حکومت می‌کنم نه اینجوری نیست اینا دیگه همه رنگ دیکتاتوری‌ها رو هموطنان دیدیم از هر رنگش رو سبز و سرخ و سیاه هیتلریش و نمیدونم دینی و غیر دینی شون رو، چپ و همه شون، راست و راستولشون اینا دیگه جواب نداره برای آینده ایران.
پرسش: ایا زمان حکومت پهلوی انتخابات ازاد بوده؟ و ملت نخست وزیر انتخاب می‌کردن. و این که زنان با حجاب آزادانه در محیط‌های مختلف بودن و به زنان بی حجاب بیشتر توجه می‌شد؟
پرویز خزایی : نخیر این را جواب دادم اصلاً چنین چیزی نبود هیچی چنین چیزی نبود. مثلاً من توی لرستان یک تیمساری که اصلاً لرستان نبوده یک تیمسار بازنشسته‌ای بود نماینده لرستان که تو تهران نشسته بود و خونه اش هم یادمه کجا بود تو شمرون بود بابای من یک موقعی منو می‌برد اونجا پیشش خب این تیمسار بازنشسته رو کرده بودند نماینده لرستان. اصلاً سر سوزنی هموطنان عزیزم دمکراسی نبود البته مقایسه می‌کنیم با الان که اینا دست می برن پا می برن شلاق میزنن مردم جشن میگیرن تو خونه شون میرن میزننشون بله یک آزادی‌های اجتماعی بود ولی آزادی اجتماعی کافی نیست آزادی سیاسی، حق تعیین سرنوشت مردم توسط مردم نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد
پرسش: چرا ملت ایران در دهه ۵۰ به جمهوری اسلامی آری گفتند؟
پرویز خزایی : ببینید یک انقلابی شد و مردم شعار دادن ولی این انقلاب ربوده شد.. نمی دونستن که جمهوری اسلامی، مثلاً الان میگن که حزب دمکرات مسیحی آلمان اسمش حزب دمکرات مسیحی هست اصلاً دنباله‌اش مسیحی است، حزب مسیحیان خلق نروژ هان؟ خب حالا اگر از این حزب شما بیای بهش رأی بدی اگر ازش.. دربیاد چون معلوم نشد که این خمینی رو نمی‌شناختن مردم، خمینی بر روی انقلاب موج سوار شده بود بدلیل اشتباهات شاه بی رودروایستی من دیپلوماتش بودم. بعدم اینکه همه احزاب سیاسی رو خفه کرده بود فقط مسجد و چیزا رو باز بود وآخوندها هم روضه، برای همین اینا آلترناتیو شدن هموطنان عزیزم از اینجا تا ۲۰ سال دیگه تا هر سال دیگه که من زنده‌ام …منو بگیرید این بود و چیزی غیر از این هم نبود. یعنی تمام سازمانهای، حتی ما تو دانشگاه تهران حق نداشتیم یک انجمن سیاسی داشته باشیم تو دانشگاه تهران این چطوری دمکراسی بود ولی از اینور مجلس و همه با چیز آخوند و اینا همه باز مغز مردم رو خوردن و بر موج انقلاب سوار شدن این بود چیزش و بعد هم وقتی که این آخرین حرفم هست دیگه تمام کنم وقتی هم که آقای مسعود رجوی و سازمان مجاهدین خلق که خودشون مسلمون بودن ولی طرفدار جدایی دین از دولت بودن خود آقای رجوی گفتش که حکومت دینی فاشیسم میاره مجاهدین خلق ایران و نیروهایی که مترقی بودن این‌ها رأی ندادن به قانون اساسی جمهوری ملعون خمینی ندادن رأی و برای همین هست که انتخاب در اولین انتخابات آقای رجوی به همین بهانه کنار گذاشت خمینی که ترسید این داره میبره و همین نیروهای غیر مذهبی چپ و راست همه باهاش بودن همه صندوق گذاشته بودیم تو سفارتمون توی سوئد همه می‌گفتن که ۱۰۰٪آقای رجوی پیروز هست بدلیل اینکه نداد رأی به جمهوری، قانون اساسی جمهوری اسلامی نداد. قانون اساسی جمهوری اسلامی را بازش کنید یک فاشیسم مطلق در حال پیاده شدن هست اصلاً به ایران چیز نمیکنن یک ماده‌اش میگه اصلاً کشور ایران معنی نمی‌ده میگه امت اسلامی هدفه، برین قانون اساسی بخونین مثل اینکه ماده پنج هست میگه هدف از تشکیل جمهوری اسلامی اتحاد همه امم اسلامی است تحت یک دولت با یک دولت سیاسی یک دولت اقتصادی همه با هم دیگه تو یک چتر به نام امت اسلامی. این حالا آخوند حالا خامنه‌ای این آخوندهای دور وبرش این پفیوزها ببخشید ها دیگه من اینا رو میگم اینا میتونن از ملیت ایران حرف بزنن؟ از نمیدونم خلیج فارس حرف بزنن از نمیدونم هویت ملت ایران حرف بزنن از کوروش صحبت کنن؟ نه نه و نه این یک فاشیستی بود که برقرار شد متاسفانه ولی به دست مردم ایران پاک خواهد شد این حکم تاریخ بشری است. خیلی ببخشید. من در خدمت تون هستم باز بامن حرف بزنید. بازِ باز. من هم خالصانه هرچی که در دل دارم خدمت تون ازتجربیاتم، از دانشم از علمم از هرچی که شما حساب کنید به پای مقدس شما ملت ایران می‌ریزم. درود بر شما.
درهمین زمینه :