فقر شب عید؛ قیمت مواد خوراکی و پوشاک افزایش می‌یابد و دستمزدها پرداخت نمی‌شود

فقر شب عید داستانی‌ست که هر سال تکرار می‌شود نه اینکه در سایر ایام سال فقر نیست بلکه در این روزها خود را بیشتر نشان می‌دهد.
در انتهای دی‌ماه ۹۶ نسبت به یکسال پیش از آن قیمت سبزیجات ۴۰درصد، تخم مرغ ۳۶ درصد، میوه ۳۰ درصد، چای ۱۵ درصد، گوشت قرمز ۱۲ درصد، مرغ ۸ درصد افزایش پیدا کرد.
در حالیکه حقوق حقوق بگیران افزایشی نداشت؛ البته به شرط آنکه حقوق‌های وعده داده شده پرداخت شود که بعید است.
کسانی هم که از سال‌های پیش سپرده‌گذاری کرده بودند – با این هدف که ارزشِ اندک پس‌اندازشان در افزایش تورم، خیلی کاسته نشود – نیز از جلوی موسسات مالی و اعتباری به جلوی قوه قضاییه و از آنجا به سمت مجلس می‌رفتند تا شاید بتوانند دارایی‌هایشان را پس بگیرند.
قیمت همه چیز افزایش پیدا کرد در حالی که مردم فقیر‌تر شدند.
۷ دی تظاهرات در مشهد با شعار «مرگ بر گرانی» آغاز شد اما به سرعت به سراغ علت اصلی گرانی رفت یعنی روحانی یعنی خامنه‌ای پس به شعار «مر گ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر روحانی» بالغ شد.
علی ربیعی، وزیر کار به ناچار اعتراف کرد که «قدرت خرید مردم خیلی خوب نیست مردم قدرت خرید خوبی ندارند کارگرها قدرت خریدشان خوب نیست.»
الان به سال جدید نزدیک می‌شویم؛ شب عید است و بنا به سنت ایرانیان خوب است که لباس نو تهیه شود، سفره‌ها رنگی بگیرد و همشهری‌ها با میوه و آجیل و شیرینی آماده پذیرایی از یکدیگر در هنگام سال نو باشند اما…
نایب رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان سمنان اعلام کرد که قیمت پوشاک در سطح کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
عضو هیات مدیره اتحادیه آجیل و خوار و بار فروشی استان اصفهان هم گفت: «قیمت آجیل در بازار اصفهان ۳۰ درصد افزایش یافت.»
حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان نیز «پیش بینی» کرد که «برای ایام عید قیمت میوه حداکثر ١٠ درصد افزایش یابد.» پیش‌بینی‌هایی که معمولا خوش‌بینانه و برای دلخوشی دادن به مردم صورت می‌گیرد ولی وای به حال واقعیت.
خبرگزاری مهر از گرگان گزارش کرد: «وضعیت نگران کننده معیشتی و اقتصادی مردم گلستان به وضوح در بازار شب عید قابل لمس است.
مردم گلستان می‌گویند افزایش قیمت‌ها دست آن‌ها را در خرید شب عید بسته است.
در عین حال کسبه هم از کسادی بازار به دلیل نبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم، شاکی هستند.»
حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس البته در تبیین علت گرانی و تلاشی برای عادی نشان دادن آن گفت: «برخی گرانی‌ها بُعد روانی دارد که دلیلی برای آن وجود ندارد اما برخی گرانی‌ها به دلیل افزایش تقاضا است که عادی است.»
ولی وای به حال واقعیت…
مارا درحساب های زیر دنبال کنید توئیترkhozestan_khoro@ کانال تلگرام khozestan_khorosh@ ادمین کانال تلگرام manouch_ra@